lördag 29 november 2014

Stalker - Lars Kepler

Lars Keplers femte bok, Stalker, är lite mer nyutgiven och aktuell än jag vanligen läser. Med min konsumeringstakt blir det mer ekonomiskt att hålla sig till pocketvarianten men ibland kan jag liksom inte hålla mig när jag anar att det är en riktigt spännande bok som alla kommer att tala om...

Höggravida Margot Silverman har tagit över efter Joona Linna som Rikskriminalens nya expert på seriemördare. Ganska snart sätts hennes förmågor på prov då flera kvinnomord av liknande karaktär sker i stan. Mördaren skickar filmer till polisen där offren smygfilmats genom fönstren till sina hem straxt före brottet. Kvinnornas ansikten huggs besinningslöst sönder och kropparna poseras som om gärningsmannen vill ha något sagt. Tiden är knapp och Margot kallar in psykiatrikern och hypnotisören Erik Maria Bark för att få chockade vittnen att minnas
Den förmodade avlidna och begravda Joona Linna dyker upp i staden och blir inblandad i jakten. När det visar sig att hans vän Erik på ett eller annat sätt kan länkas till samtliga offer blir han den som lovar finna den skyldiga allt medan polisen mer och mer siktar in sig på Erik som gärningsman. Svaren verkar finnas närmare Erik än han trott och mördaren ger sig inte förrän alla kvinnor han bryr sig om är döda. Erik tvingas fly och vänder sig till sin förtrogna kollega Nelly för hjälp att hålla sig undan. Nätet kring honom dras samman men Joona är mördaren på spåren.

Det är så himla knepigt att kort berätta en handling samtidigt som man INTE ska berätta något som förstör för nya läsare. Precis som i Keplers tidigare böcker rullar handlingen på i en faslig takt och alla karaktärer har stor betydelse.
Kan bara säga att ordet "bladvändare" verkligen blir förståeligt när man får tag på en Kepler-bok och Stalker är inget undantag. "Bara liiiite till.." gjorde att jag helt enkelt hamnade på soffan och sträckläste en hel dag och fick inget vettigt gjort men vad gör det. Boken är en ren njutning för en kriminalfantast som mig och jag älskar den intelligenta, orädda Joona Linna som trots ett minst sagt dåligt utgångsläge inte räds att göra det som måste göras för att ta fast mördaren och frikänna sin vän även om han själv tvingas ta steget över till fel sida om lagen.
För att inte tala om Margot som trots värkar biter ihop och bestämt säger: -Jag föder när fallet är löst!
5 av 5 möjliga till paret Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril som ligger bakom pseudonymen Lars Kepler.
Mer av samma vara TACK!

Hörde förresten i en aktuell radiointervju att författarna inte tycker att böckerna gör sig för film men kan tänka sig att låta dem bli tv-serie framöver. Låt oss hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.