tisdag 18 november 2014

Vindsjälar - Mons Kallentoft

Linköping är en trevlig stad som jag besökt några gånger genom åren. Därför är jag lite extra förtjust i stadens författare Mons Kallentoft och hans grubblande kriminalinspektör Malin Fors. Det blir liksom lite extra krydda när man till åtminstone en del känner till de miljöer som händelserna utspelar sig i. I Vindsjälar rör man sig till och med i de lägenhetsområde där min dotter bor:)

Tove Fors är hemma i Linköping över lovet och sommarjobbar på äldreboendet Keruben. En morgon hittar hon en av de äldre, Konrad Karlsson, hängd i larmsladden vid sin säng. Mamma Malin och hennes kollegor tillkallas och ganska snart kan man avskriva självmord. Vem har tagit sig in på äldreboendet under natten och mördat den gamle mannen och varför? Har det något samband med att han deltagit aktivt i debatten och riktat kritik i pressen mot det vårdbolag som driver boendet? Eller är det någon av hans två barn som varit ute efter den stora förmögenhet han visar sig äga? Malin som privat brottas med alkoholsug, ensamhet och grubblerier söker motiv och skyldiga kring Konrad och Keruben. Hon möter en cynisk värld där pengarna styr.

Som många av de författare som ger ut många böcker i relativt hög takt blir kvalitén ibland lidande för kvantiteten men Vindsjälar är ändå en av Mons bättre böcker. Jag har vant mig vid hans sätt att låta de döda vaka över Malin och utredningen och även om berättelsen inte är en rafflande bladvändare så är det en verklighetstrogen mordhistoria utan överdrifter. Den är även en samhällsskildrande nutidshistoria som beskriver investmentbolagens och de privata vinstintressena som styr över mycket av dagens svenska vårdinrättningar och hur detta på verkar de äldres och de anställdas villkor.
Klart läsvärd och jag ser redan fram emot att läsa Mons senaste bok Jordstorm. Kan ju bli en julklappsönskning;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.