söndag 25 januari 2015

Stark och skrämmande debut..

"När jag slog upp ögonen var min första tanke: Det är idag jag kommer att dö.
Det var smärtan som fick mig att förstå det. Den var helt annorlunda nu, den körde över mig som ett tåg från det att jag öppnade ögonen. Jag svettades och skakade och trots att jag under flera timmar måste ha glidit in och ut ur medvetslöshet, gick sanningen plötsligt upp för mig och jag visste."

Catherine lever livet! Jobbet som personalchef i veckorna och härligt partyliv med vännerna på helgerna. Hon njuter av singellivet och att själv styra sitt liv.
..tills hon en kväll träffar Lee!
Ursnygg, lite mystisk, oerhört sexig och den perfekta gentlemannen. Catherine faller pladask och vännerna avundas hennes kap. Men Lee har en sida han inte visar utåt, en sida som Catherine blir mer och mer varse ju längre förhållandet pågår. Han har synpunkter på hur hon klär sig, hur länge hon jobbar, vad hon gör på vägen hem, vilka hon umgås med. Han smyger på henne och hans humör pendlar kraftigt från romantisk och kärleksfull till rasande. Sexet blir hårdhänt och slagen kommer. Lee är manipulativ, charmig och dessutom polis så när Catherine söker stöd hos vännerna tror de att det är hon som fantiserar. När det går helt över styr blir Lee i alla fall anhållen men när ord står mot ord i rättegången väger polisen och den respektingivande Lees ord tyngre än den nu tvångsintagna Catherine som brutit samman. Han får ett kort fängelsestraff och Catherine flyr. Hon försöker leva sitt liv men lider av kraftiga tvångssymdrom där hon kan kontrollera dörrar och fönster i timmar, bara går ut under rätt förutsättningar och undviker kontakt med människor. Hon blir ovilligt bekant med sin nya granne, psykologen Stuart, och de börjar en trevande relation som påverkas mycket av hennes stora kontrollbehov, brist på tilltro och panikattacker. Hela tiden väntar hon på det hon vet är oundvikligt. Att Lee släpps ut och söker upp henne igen.

Glöm inte att låsa, är en riktigt stark debutroman av polisutredaren Elisabeth Haynes. Den kryper bokstavligen under skinnet på mig som läsare och jag sneglar oroligt över axeln helt utan orsak.
Sånt här händer ju faktiskt i verkliga livet!
Våld i hemmet, destruktiva relationer, psykisk ohälsa och en partners oförmåga att släppa taget. Att inte bli trodd ens av sina närmaste i en sån situation måste kännas hopplöst.
Glöm inte att låsa, är inte den vanliga mordhistorian eller kriminalaren jag brukar läsa utan mer realistiskt mörk och obehaglig. Det är också det som berör och skrämmer.
Sättet Haynes skriver på där hon låter två historier varvas i vartannat kapitel så att vi successivt får följa Catherines tillvaro i "nuet" samtidigt som vi får veta mer och mer om vad hon varit med om och vad som gjort henne till den hon är gör läsningen spännande och man vill bara vidare. Det känns som att vi läsare behöver få all information vi kan få innan det oundvikliga händer.

Engagerande, välskrivet och oerhört läskigt! Skulle göra sig riktigt bra på film..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.