tisdag 7 januari 2014

Polis - Jo Nesbö

Jag vet inte om jag nämnt det någonstans tidigare men jag har en stark förkärlek för två riktiga "särlingar" inom fiktionens kriminalare. Två sargade män med knivskarpa hjärnor som vågar gå sina egna vägar vilket inte alltid faller i god jord bland chefer och kollegor och som utsätter både dem själva och deras närmaste för ständiga faror. Borde kanske mer hylla författarna bakom dessa poliser men faktum är att jag läst andra böcker av dessa författare men inte alls fallit för dem på samma sätt så jag håller mig nog till att favorisera mina båda HARRY:sar;) Polis är norske Jo Nesbös tionde bok om den legendariske kriminalaren Harry Hole.

Oslopolisen har problem! Samtidigt som massmedia är på dem om misslyckandet kring ett narkotikamord där de tvingats släppa den misstänkte och förlorat sin bästa utredare börjar en seriemördare härja i staden. Samma tillvägagångssätt upprepas flera gånger. Mördaren lurar ut poliser till brottsplatser för ouppklarade fall där de sedan hittas misshandlade och mördade. I pressen får mördaren snabbt namnet "Polisslaktaren" och trots stora ansträngningar står polisen utan ledtrådar. Hur kan mördaren veta så mycket om fallen? Hur lurar han ut sina offer till brottsplatserna? Vem står på tur? Ett hemligt team av Harrys gamla medarbetare sätts samman för att hitta och stoppa mördaren. Gruppen identifierar en misstänkt men det är komplicerat då mannen i fråga visar sig avliden. Eller? Teamet får ovillig hjälp och gillrar en fälla vid en gammal brottsplats men blir överlistade och Beate Lönn, Harrys förtrogna kriminaltekniker och medlem i teamet, mördas och styckas på ett brutalt sätt. Sorgen, frustrationen och chocken gör att luften går ur teamet och den korrupta polischefen, Harrys antagonist, Mikael Bellman är pressad från alla håll för att uppnå resultat. Snart kan man inte blunda för det faktum att mer och mer tyder på att polisslaktaren är en av deras egna. En polis! Men vem?

JIPPI!! Det här var en riktig höjdare och nog den bästa kriminalare jag läst på länge. Riktigt svårt att summera handlingen på ett intresseväckande sätt utan att avslöja någon twist för i den här boken har Nesbö visat att han är en mästare på att lura oss läsare. Jag brukar vara bra på att lista ut vem den skyldige är men genom boken tvingades jag ändra mig gång på gång. Personer bytte identitet, avlidna var plötsligt levande, misstänkta psykopater visade sympatiska sidor och hjälpsamma kollegor visade sig ha en mörk historia. Ändå får vi som läsare trovärdiga förklaringar som grundar sig i att inget är bara svart och vitt. Allt och alla har en bakgrund och en agenda. Jag bara älskar det! Efter senaste boken "Gengångare" var jag så arg på Nesbö för att han tog död på min Harry men efter att ha läst Polis är han förlåten flera gånger om. Ja, ni hör ju! Jag är helt lyrisk! Superbra skrivet, megaspännande intrig, lyckligt slut med ett par oroväckande lösa trådar som jag hoppas är menade för en kommande 11:e Harry Hole-story.

..och vem min andra favorit-Harry är? Lär väl återkomma till det men det är fritt att gissa;)

1 kommentar:

Tack för dina tips och kommentarer.