torsdag 9 januari 2014

Excess - Nytt bokformat


En hel bok på 12x8x2xcm?
Det nya bokformatet Excess beskrivs som "ett nytt kvalitetsbokformat, som kombinerar lätthet, varaktighet och bekvämlighet. Den kompakta formen och revolutionära layouten gör det möjligt att publicera en komplett bok med en minimal volym och utmärkt läsbarhet.."
Mmm?!
Klart man måste prova tänkte jag och beställde hem en intressant bok i formatet.
Det första jag tänkte var:
- Men oj! Kan verkligen hela handlingen finnas med i den här lilla boken?
Det gjorde den sån tur var;)
I övrigt så kändes det lite som att hålla i sin gamla konfirmationspsalmbok. Samma storlek och samma papperskvalitet men med nytt innehåll. Dessutom läser man i andra ledden så varje uppslag upplevs som en sida. Ovant men funkade skapligt bortsett från att man fick tummen i vägen (se bilden).
Tätskriven text gjorde att i alla fall jag missade då och då när ögat skulle byta rad.
Fördelen med bokformatet var att den var en riktig lättviktare att hålla och att den hade perfekt "ta med i handväskan-format".
Lite dyrare än vanlig pocket.
Betyg?
Kul att testa, helt ok format men fördelarna övervägde inte och jag kommer nog fortsättningsvis att hålla mig till vanliga pocket som är både prisvärda, lätthanterliga och tåliga.
Sen finns det ju alltid ljudböcker om jag inte har händerna tillräckligt fria även om jag föredrar att läsa själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.