fredag 24 januari 2014

Farligt förtal - Catharina Kjellberg

Dags för en ny bekantskap! Jag tycker om att växla mellan helt fristående böcker, nyutkommet från tidigare uppskattade författare eller som här en serie böcker med helt nya karaktärer att lära känna. Det beror lite på humör och tid. Tyvärr har jag inte lyckats få tag på del 1 av deckarromanerna om Roberta Löfström så jag kastar mig rakt på bok 2 och Catharina Kjellbergs författande.

"- Vad ska vi göra? Jag har aldrig sett någonting så hemskt. Vad ska vi göra? Du är den enda...
- Lugna ner dig. vad är det som är hemskt? Jag kan inte göra någonting om du inte talar om vad som har hänt.
- Hänt? Någon har slagit ihjäl henne. Fattar du inte?

Privatdetektiven Roberta Löfströms väninna Birgitta hittar en av hyreshusets äldre damer mördad i tvättstugan och vill att Roberta hjälper till att hitta mördaren. Nu är det ju inte alls den typen av fall Roberta vanligen jobbar med men när en av den mördades söner vänder sig till henne kan hon inte stå emot. Hon är allt för nyfiken och dessutom har hon inte ekonomin för att tacka nej till något uppdrag. Sagt och gjort. Roberta börjar luska runt bland tantens närmaste släktingar och grannar. Mordet kopplas av polisen samman med en äldre man som blivit dödad i trapphuset i ett annat hyreshus så Roberta dras in även i det fallet. Trots bra poliskontakter och mycket efterforskningar tycker hon sig inte se varken lösning eller samband men helt klart är hon något på spåret. Hon får flera hotfulla telefonsamtal och en kväll blir hon nerslagen utanför sitt hem. Nu gör det bara den dumdristigt, orädda Roberta än mer taggad att lösa fallet. 

En ganska kort och snabbläst bok, i välkänd Göteborgsmiljö, något mer naivt och enkelt skrivet än vad jag brukar läsa. Inte helt fel som avslappnad underhållning och jag fick nästan lite flashbacks från ungdomsläsningen med den orädda detektiven Kitty Drew. Lite kul att campingen vid Åby travbana figurerar som miljö vid något tillfälle för där har jag själv haft ett av mina "det-glömmer-jag-aldrig-rysliga-semesterminnen";). Roberta verkar vara både tuff och skärpt om än lite för dumdristig och övermodig ibland. Tur att hon har så mycket god vänner som ser efter och hjälper henne. Perfekt som relaxande rese- eller semesterläsning skulle jag säga. Själv ger jag mig redan idag i kast med bok 3. Kan ju alltid låtsas att jag ligger på en solstol vid poolkanten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.