måndag 16 november 2015

Osocialt spännande

En styckad kvinnokropp påträffas nergrävd i en av stadens parker. Liket saknar huvud och händer men kan i alla fall snabbt identifieras som den sedan två år saknade studenten Rebecca Trolle. Snart visar sig platsen gömma ytterligare två kroppar. Nergrävda med flera års mellanrum.
Alex Recht och hans kollegor tror inte på slumpen utan jobbar efter tesen att de tre kropparna har ett samband. Rebecca arbetade vid sitt försvinnande med en uppsats om den stumma barnboksförfattarinnan Thea Aldrin. Thea som idag bor på ett servicehem efter en stroke har avtjänat ett längre fängelsestraff för mordet på sin pojkvän. Hon misstänks även av vissa för mord på sin egen son. En son som mystiskt försvann i ungdomen.
Det finns med andra ord fler än polisen som väntar på svar vad som hänt med offren.

Kristina Ohlssons tredje bok om Fredrika Bergman och hennes kollegor höjer spänningsribban ytterligare och det är svårt att lägga boken åt sidan. Den blev min följeslagare runt i huset från sängen, frukostbordet, badrummet till soffan. Familjen upplevde mig nog som lätt osocial;)
Jag uppskattar att persongalleriet och de beskrivna händelserna var så kluriga att de lurade mig varje gång och jag fick gissa vem "boven i dramat" var in i det sista.
Mycket bättre än så här blir det inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.