måndag 16 februari 2015

Ny bekantskap, ny favorit

Marianne Jidhoff - Intelligent, välbärgad, nybliven änka efter ett långt äktenskap med en make som ständigt bedrog henne och för vems skull hon avstod en egen karriär som åklagare för att sköta hem och barn. Nu tar hon revansch, återgår till arbetet, livet och kanske kärleken.

Torsten Ehn - Skarp, medelålders polisman som går sina egna vägar och ses som något av en enstöring bland kollegorna. Älskar sitt arbete, havet, god mat och tonårssonen Noah.

Augustin Madrid - Ung, udda polisassistent som har en något lillgammal stil. Flott sportbil, skräddarsydda kläder, atletisk kropp och en ovanligt analytisk förmåga.

Dessa 3 personligheter handplockas när åklagare Olle Lundqvist vill stoppa alla läckor som finns i polishus och åklagarmyndigheten. De kompletterar varandra bra, arbetar tight och rapporterar bara inom gruppen. Något som snabbt ger resultat och misstänksamma kollegorna.

Som ni märker berättar jag egentligen inget alls om själva handlingen i boken. Nej, för den kommer liksom i skymundan för dessa intressanta individer. Denise visar sig vara en mästare på att få oss ..eller i alla fall mig att suga till mig person- och miljöbeskrivningar och redan några kapitel in i boken har jag tydliga bilder i mitt huvud. Jag som alltid brukar "skumma" över den typen av beskrivningar finner att hennes sätt att bl.a skriva i lättsamma dialoger fungerar suveränt.
Självklart finns det ett kriminalfall i boken men den är härligt befriad från bestialiska beskrivningar och fokus kring detta. Jag är imponerad! Jag älskar persongalleriet och vill veta mer om de här människorna och deras vidare öden. Denise själv kallar sin genre för Elegant Crime. En bra beskrivning.
Mer Denise Rudberg för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.