måndag 2 februari 2015

När det förgångna kommer ikapp..

Förortsliv, tonårstider och struliga hemförhållanden för den unge Leo samman med John och hans lillasyster Julia. John är en oberäknelig och komplicerad personlighet som gör vad han kan för att hålla samman familjen samtidigt som han slipar på inte helt lagliga kunskaper såsom falska ID-handlingar och manipulerade register. Han vakar över Julia som en hök och när Leo och Julia blir kära håller de det hemligt för John. Mycket hinner hända med ungdomarna i Salem det där året. Mycket som ligger kvar och gror genom åren.
När den vuxne polisen Leo Junker flera år senare dras in i ett mord utfört i härbärget i samma hus som han bor börjar det förflutna komma ikapp. Någon har försökt få det att se ut som om han är inblandad, han känner sig bevakad och får mystiska, anonyma sms. Medan kollegorna jagar Leo jagar Leo sitt förflutna och ungdomsvännen John. John som genom sina unika kunskaper verkar ha blivit osynlig. Uppgörelsens stund har kommit och någon tycker att det är dags för Leo att stå till svars för ungdomens handlande.

Kriminologen och tv-aktuella (Deckarna svt1) Christoffer Carlsson är en ny bekantskap för mig. Ovanligt ung i sammanhanget men hyllad och prisbelönt med Svenska Deckarakademins pris för bästa Svenska Kriminalroman 2013. Hans sätt att skriva andas entusiasm och nytänkande men historien han ger oss är mörk och deprimerande. Missbruk, utbredd kriminalitet, korruption och psykisk ohälsa är bara några ingredienser i den här historien som handlar om hur våra handlingar får konsekvenser för många i vår omgivning. Vem bär ansvaret för vad som sker och hur långt ska man gå för att avkräva gamla skulder?
Har lite svårt att bestämma mig för om jag gillar boken eller inte. Kan bli lite störd på huvudpersonen Junkers looser-beteende. Jag gillar ju hjältar med GO i. Men visst boken har sina poänger och är stundtals spännande så jag kan mycket väl tänka mig att ge fortsättningen, Den fallande detektiven, en chans om tillfälle ges.
Från mig blir det med andra ord, medelbetyg för unga Carlssons Den osynlige mannen från Salem. Som vanligt läs och bedöm själva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.