söndag 23 februari 2014

Bröllopsfixaren - Marita Conlon-McKenna

Ibland gillar jag att "gå utanför boxen"!
I det här fallet handlar det om att ge mig i kast med en bok som jag normalt sett inte själv skulle välja. Jag tycker det är en utmaning i att inte bara läsa enkel litteratur eller berättelser som liknar varandra bara för att det är min smak. I mitt fall då oftast kriminalare.
Så nu tog jag helt enkelt översta boken i lånekassen från svägerskan.

Maggie Ryan, änka sedan ett antal år, lever ett bra men lite ensamt liv i sitt vackra hus i lummiga Pleasant Squareen i Dublin. Hon har trevliga grannar, ett rikt socialt liv, tre vuxna döttrar och ett barnbarn. Livet flyter på men Maggie skulle gärna se att döttrarna hittade några trevliga män och eftersom hon har talang för att para ihop folk styr och ställer hon i smyg. Vore inte den rika, artiga affärsmannen som köpt grannhuset perfekt för hennes hårt arbetande arkitektdotter Grace? Maggies yngsta dotter, Sarah som bor med sin dotter i en lägenhet i husets källare, kunde väl få upp ögonen för den nya hyresgästen i Maggies gästhus. Mellandottern, den akademiska Anna, som brukade ha otur med män skulle nog passa ihop med en jordnära och händig person som egenföretagaren Ron. Av bara farten försöker Maggie även para ihop sin städhjälp, Polska Irina med den trevliga rörmokaren som lagat badrumskranen. Det finns ingen hejd på Maggie och döttrarna är lagom förtjusta i mammas inblandning. men hur är det nu..? Har inte mammor oftast rätt?

Tja, det kallar jag utmaning;S.
Det här var verkligen överklass-mellan-mjölk och I-landsbekymmer. Jag har visserligen läst en hel del så kallade kärleksromaner i mina dagar och faktiskt uppskattat dem men jag ser gärna lite starka personligheter. Kraftfulla män, självständiga kvinnor och dramatiska handlingar med mycket hjärta och smärta att drömma mig bort med  i så fall. Här händer det inte mycket som det finns någon anledning att skriva en bok om. Visst, alla blir lyckliga på slutet om de nu någonsin var speciellt olyckliga från början och t.o.m Maggie hittar en ny kärlek men intressant? Nix! Ingen bok att rekommendera:(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tips och kommentarer.